Column: FC Twente – Schalke!

voetbalstadion als ‘kasregister’; betaald voetbal- maatschappelijke ‘pay back’

060  Poort van Noaberschap FC Twente 002

Diepenheim- 3e dinsdag september 2012–  als column gepubliceerd in Sportief Twente.

De financiële crisis en recessie missen hun uitwerking niet op het verenigingsleven. Mensen haken af, kunnen de contributie niet meer betalen, gemeenten korten op subsidies en de inkomsten uit kantines lopen terug.  Toch ziet Geert Jan Bittink, initiatiefnemer van de stichting SteunJeClub.nl,  mogelijkheden om extra inkomsten te genereren.

“ Intensiveer de samenwerking tussen betaald voetbal organisaties (b.v.o’s) en de breedtesport. Koppel fanclubs aan amateurverenigingen. Denk aan collectieve inkoop en de (twin)clubcard als marketing tool met tal van voordelen voor de kaarthouder.               Ter overweging en als voorbeeld:  FC Twente – Schalke 04, een mooi affiche. Laat de variabele kosten van het duel  betalen door de sponsors en stel de overige plaatsbewijzen (in de Grolsch Veste zo’n 25.000) beschikbaar aan amateurverengingen. Om te verkopen aan leden, donateurs, sympathisanten en lokale sponsors. De opbrengst in de clubkas, bijvoorbeeld ten bate van de jeugdopleiding. Het ene jaar in de Grolsch Veste, het andere jaar in de Arena Auf Schalke. Je kunt het ook toepassen bij het duel om de Johan Cruijff schaal. Bedrijven zullen deze vorm van maatschappelijke ‘pay back’ waarderen. Het  betaald voetbal zie ik steeds nadrukkelijker als katalysator  in de ontwikkeling van een regio, ook op (top)sportgebied.

Medio jaren negentig drong bij bestuurders door dat een missie statement waarin ‘maatschappelijke betekenis’ centraal staat, de ‘zelfontbrander’ zou kunnen zijn bij het genereren van sympathie, geldstromen en sportief resultaat. Tal van maatschappelijk relevante projecten zijn het gevolg. Grotere, moderne stadions en professionalisering van de marktbewerking hebben hun uitwerking niet gemist, maar kennen een keerzijde. Amateurverenigingen en topsportorganisaties (verschraling aanbod)  zien bezoekers aantallen teruglopen, missen recettes en sponsorinkomsten. Mensen gaan naar het betaalde voetbal of kijken eredivisie live. Intensivering van maatschappelijke ‘pay back’ lijkt mij een wederzijds belang.

De status van omni- topsportorganisatie heb ik in 2005 al eens met een b.v.o. besproken. Niet om een zak geld op te halen, maar eenmaal onderdeel van de ‘b.v.o- community’ (een A-merk) worden andere sporten interessanter voor het bedrijfsleven. Een (top)sporttribune  is ook een optie. Verleg de verkoopinspanning van jaarkaarten naar topsportorganisaties en  amateurverenigingen, beloon ze ruimhartig en het stadion zal te klein blijken.  65% van de mannelijke bevolking is geïnteresseerd in voetbal,  de belangstelling van vrouwen (25%) neemt toe. Elke eredivisie bezoeker is op jaarbasis goed voor een effect op overige inkomsten (sponsoring, catering, merchandising, mediarechten) van zo’n  € 1.000.

De supporter is de aanjager van commercieel succes, voor de b.v.o. en voor het bedrijfsleven dat relaties graag meeneemt naar de sfeervolle stadions. Clubs bestaan bij de gratie van supporters  en die betalen ook nog eens zo’n € 300 voor een jaarkaart.

Als we lef tonen, het eigen erf ontstijgen, de krachten bundelen, dan is er veel mogelijk. Zie het als een moderne vorm van ‘noaberschap’ : durf te delen, win samen”.

Reacties: info@steunjeclub.nl

IMG_4359 IMG_3153

Eternit sponsor SteunJeClub Speler Coach van de Eeuw

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s